Logopedia

15.04.2021

Kochane Dzieci,

Wygląda na to, że wkrótce  spotkamy się w przedszkolu i wznowimy nasze zajęcia. Nie zapomnijcie też przynieść ze sobą zeszytów do logopedii.
W tym tygodniu zapraszam Was do wykonania ćwiczeń przedstawionych na poniższych obrazkach. Powodzenia!

08.04.2021

Drogie Dzieci,

Mam nadzieję, że bez problemu wykonaliście „wielkanocne ćwiczenia logopedyczne”, a zadania z jajkowymi minkami poprawiły humor niektórym z Was.

Oto kolejne ćwiczenia na poprawę nastroju oraz sprawności języka i warg. Wykonajcie je zgodnie  z poleceniami umieszczonymi pod kolejnymi zdjęciami. 

Gdzie jest kotek?

Przyjrzyjcie się obrazkom i poprawnie używając określeń: na, przed, pod, obok, za, nad powiedzcie gdzie jest kotek. Spróbujcie odpowiadać  pełnym zdaniem, np. Kotek jest na stoliku. Kotek jest nad stolikiem, itd.

Na zakończenie wykonajcie zabawy oddechowe zgodnie z propozycjami przedstawionymi na poniższej ilustracji. Jeśli nie ma sprzętu do baniek, możecie wykorzystać rurkę do picia. Wystarczy naciąć w kilku miejscach jeden koniec rurki i maczać go w płynie wykonanym  z wody i płynu do naczyń. Bądźcie ostrożni podczas dmuchania świeczki, koniecznie musi znajdować się obok Was dorosła osoba. Jeśli nie macie w domu kolorowego piórka, możecie wyciąć piórko z papieru – doskonale sprawdzi się w ćwiczeniach oddechowych.

Życzę udanej zabawy!

01.04.2021

Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice,

Kolejny raz w tym roku szkolnym zawieszone zostają zajęcia logopedyczne w przedszkolu. Ogromnie proszę, aby nie rezygnować z realizowania ćwiczeń w domu i poświęcić na nie choćby kilka minut w ciągu dnia. W ten sposób dzieci nie odzwyczają się od tego rodzaju zadań. Zachęcam wszystkie dzieci do zabaw logopedycznych, które w czasie pracy zdalnej umieszczać będę w zakładce Logopedia.

Ponieważ mamy teraz Wielkanocny czas proponuję kilka ćwiczeń o świątecznym charakterze. Powtarzajcie samogłoski z jajkowymi buźkami, a następnie spróbujcie zrobić takie same minki

Ćwiczcie język razem z wielkanocnym zajączkiem:

Logopedia to nie tylko ćwiczenia buzi i poprawnej wymowy głosek. Na takich zajęciach dzieci poznają również nowe słowa i uczą się używać ich poprawnie w zdaniach i wypowiedziach. Wykonajcie polecenia umieszczone na świątecznych jajkach:

Wszystkim Przedszkolakom oraz Rodzicom życzę zdrowych, radosnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych

Logopeda

17.12.2020

Drogie Dzieci,

zadania, które dzisiaj dla Was  przygotowałam są całkiem podobne do poprzednich i też będą wymagać od Was dużego skupienia uwagi słuchowej. Poproście rodzica, aby każdy obrazek nazwał w wersji poprawnej i niepoprawnej, a Wy wskażecie tę, którą usłyszeliście. Możecie wykorzystać kartoniki, które przygotowaliście do realizacji poprzednich ćwiczeń.

A więc wytęż słuch i do dzieła!

Zadanie 1

Różnicowanie „cz – c”

W tym ćwiczeniu potrzebne Wam będą kartoniki z jedną i dwiema kropkami. Jeśli w nazwie obrazka usłyszycie głoskę „cz” podnieście do góry kartonik z dwiema kropkami, a jeśli usłyszycie „c” unieście kartonik z jedną kropką.

Zadanie 2

W tym ćwiczeniu wykorzystajcie kartoniki:

niebieski, czerwony oraz fioletowy

Różnicowanie „z -s”.

Różnicowanie „k-t”

Zadanie 3

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – wykonajcie wszystkie polecenia zapisane na ptaszkach, a rodzica poproście, aby czytał Wam polecenia.

3 grudnia 2020

Drogie Dzieci,

wiele razy zwracałam uwagę na to, jak  bardzo ważna w ćwiczeniach wymowy jest sprawna buzia i język. Wiem też, że są to zadania, które szczególnie lubiliście wykonywać w czasie zajęć logopedycznych w przedszkolu. Proponuje Wam dzisiaj kolejne ćwiczenia doskonalące sprawność narządów mowy i zachęcam Was do częstego wykonywania ich w domu.

Do dzieła!

ĆWICZENIA  USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE

  • wykonajcie je przed lusterkiem, żeby kontrolować czy wszystko robicie dokładnie;
  • poproście rodzica, aby czytał Wam polecenia

Zadanie 1.

„Sowa sprząta swoje mieszkanie”

Wykonajcie polecenia zgodnie z treścią bajki logopedycznej. Możecie też narysować sowę, która będzie towarzyszyła Wam podczas ćwiczeń:)

Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (przesuwamy językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, dnie jamy ustnej).

Zauważyła, że jest w niej straszny bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwamy czubkiem języka  zaczynając od przednich, górnych zębów  w kierunku gardła)

zdjęła też firanki (liczymy czubkiem języka górne zęby) i włożyła je do pralki (motorek wargami)

Po chwili pralka zaczęła płukanie firan ( „przepychamy” powietrze wewnątrz jamy ustnej)

Sowa odkurzyła też ściany (przesuwamy czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków) oraz podłogę (przesuwamy czubkiem języka po dnie jamy ustnej w okolicach dolnego łuku zębowego). Następnie rozwiesiła wyprane firany (ponownie liczymy czubkiem języka górne zęby)

Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągamy szeroko usta).Dumna sowa wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszamy językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej) spojrzała w prawo (przesuwamy czubkiem języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwamy czubkiem języka do lewego kącika ust).

Wszędzie był wspaniały porządek, który inne ptaki szczerze  podziwiały (gwiżdżąc naśladujemy głosy ptaków).

Zadanie 2

„Co słyszysz?

Kolejne zadanie będzie wymagać od Was dużej uwagi słuchowej. Poproście rodzica, aby nazwał każdy obrazek w wersji poprawnej i niepoprawnej, a Wy wskażecie tę, którą usłyszeliście. Przygotujcie dwa kartoniki – mogą być w kształcie gwiazdek. Na jednym kartoniku narysujcie dwie kropki, a na drugim jedną. Jeśli w nazwie obrazka usłyszycie głoskę „sz” podnieście do góry kartonik z dwiema kropkami, a jeśli usłyszycie „s” unieście kartonik z jedną kropką.

Do poniższego ćwiczenia przygotujcie kolejne dwa kartoniki: niebieski i żółty. Jeśli w nazwie obrazka usłyszycie głoskę „r” podnieście do góry kartonik niebieski, a jeśli usłyszycie „l” unieście kartonik żółty.

26 listopada 

Drogie Dzieci,

Zapraszam Was do wykonywania ćwiczeń doskonalących słuch. Ćwiczenia tego rodzaju są bardzo ważne w logopedii, ponieważ  rozwijają umiejętność uważnego wsłuchiwania się w dźwięki mowy, które chcecie poprawnie wypowiadać. Pomagają też lepiej nasłuchiwać różne dźwięki, które pojawiają się w naszym otoczeniu. Na pewno rozpoznajecie wiele z nich i wiele z nich potraficie nazwać, a także poprawnie naśladować.

Zanim przystąpicie do wykonania ćwiczeń słuchowych, pamiętajcie o kilku ważnych zasadach:

w pomieszczeniu, w którym będziecie ćwiczyć nie może być za głośno:)

– wasze uszy muszą być czyste:)

powtarzając odgłosy nie krzyczcie nikomu do ucha:)

Zadanie 1

Zagadki muzyczne.

Odgadnijcie nazwę instrumentu po dźwiękach, które usłyszycie. Kliknijcie w poniższy link, by odsłuchać zagadki:

Zadanie 2

Logopedyczne rymy.

Nazwijcie obrazki znajdujące się obok siebie i dokładnie wsłuchajcie się w ich brzmienie. O słowach, które brzmią podobnie mówimy, że się rymują.

Posłuchajcie wierszyka i spróbujcie samodzielnie dokończyć każde zdanie wyrazem, który będzie się rymował:

Lata mucha koło……………………… (ucha)

Lata bąk koło……………………………..(rąk)

Lecą ważki koło……………………… (paszki)

Lata pszczoła koło…………………… (czoła)

Lata mucha koło…………………. (brzucha)

Lata osa koło…………………………(nosa)

Lecą muszki koło…………………… (nóżki)

Biegną mrówki koło……………… (główki)

Pełznie gąsieniczka dokoła………( policzka)

Zadanie 3

Powtórzcie sylabę „PA” 5 razy, następnie nazwijcie obrazki i wskażcie te, które zaczynają się na sylabę „PA”

Zadanie 4

„Kto to mówi?”

Zaproście rodzica do zabawy „Kto to mówi?”. Rodzic naśladuje odgłosy różnych zwierząt, a wy podajecie ich nazwy.

Zadanie 5

Gimnastyka buzi i języka

To zadanie nie jest ćwiczeniem słuchowym, jednak nie możecie zapomnieć o gimnatyce buzi i języka!

Ćwiczcie razem z pandą, a każde polecenie wykonajcie 5 razy.

06 listopada 2020

Drogie Dzieci,

Mam nadzieję, że wszyscy sumiennie wykonywaliście ćwiczenia, które przygotowałam dla Was w zeszłym tygodniu. Tym razem proponuję zabawy oddechowe. Ćwiczenia oddechu są bardzo ważne dla wszystkich, którzy pracują nad poprawną wymową, dlatego nie zapominajcie o nich.

Zanim przystąpicie do wykonania ćwiczeń oddechowych, pamiętajcie o kilku ważnych zasadach:

– pomieszczenie, w którym będziecie ćwiczyć musi być dobrze przewietrzone;

– ćwiczenia oddechowe rozpocznijcie przed jedzeniem lub przynajmniej  godzinę po posiłku;

przed ćwiczeniami ważne jest by rozluźnić mięśnie szyi.

Ćwiczenia oddechowe

Oddechowe - obrazek
  1. Parkowanie– wycinamy z papieru małe kolorowe samochodziki; zadaniem dziecka jest przenieść samochodzik do garażu (np. pudełko po zapałkach) przy użyciu słomki. Pamiętajmy, aby pudełko leżało blisko autka, a słomka nie była zbyt gruba i nie miała zgięć (można przyciąć tradycyjną słomkę w miejscu zgięcia).
  2. Wyścigi– ustawiamy dwa małe papierowe autka na stoliku (powierzchnia musi być gładka). Z pasków plasteliny lub drucika formujemy granice drogi, w której musi mieścić się autko (można uformować kilka zakrętów). Dmuchamy przez słomki tak, aby pojazd jak najszybciej dotarł do mety. Ćwiczenie to można wykonywać w 2 osoby lub pojedynczo.
  3. Muchomor– kładziemy przed dzieckiem planszę z muchomorem bez kropek. Na stoliku rozkładamy kilka białych papierowych kropek. Zadaniem dziecka jest przenieść przy użyciu słomki kropki na kapelusz grzybka. Ćwiczenie to można dowolnie modyfikować, np. używając planszy z akwarium i rybkami, swetrem i guzikami, choinką i bombkami itd.
  4. Dmuchanie baniek mydlanych – najpierw dużo malutkich baniek (mocny wydech), a potem próba nadmuchania jak największej bańki (wydech musi być długi i słaby).
  5. Dmuchanie w płomień świecy, tak aby nie zgasła. Ćwiczenie to powinno być wykonywane zawsze pod kontrolą osoby dorosłej.
  6. Zabawa w piratów – ustawiamy na wodzie dwa styropianowe statki. Można użyć również plastikowych zabawek. Ważne, by były bardzo lekkie. Zadaniem dziecka jest sterowanie statkiem piratów (przy pomocy oddechu), w taki sposób, aby dogonić drugi ze statków.
  7. Dmuchanie w wiatraczek.
  8. Gwizdanie przy użyciu gwizdka (nie chodzi o jeden bardzo głośny dźwięk, lecz o kombinację dźwięków, np. długi i cichy, następnie długi i głośny, przerywane ciche, przerywane głośne itp.)
  9. Pająk i muchy – trzymamy na końcu stolika kawałek materiału, kapelusz lub inny pojemnik, który może stać się np. pajęczyną. Układamy przed dzieckiem małe waciki, czyli muszki. Jego zadaniem jest dmuchanie na muszkę, tak aby wpadła w pajęczynę.

Przedstawione powyżej propozycje ćwiczeń znajdziecie na stronie:

http://ulogopedy.pl/portfolio/cwiczenia-oddechowe/

A jeśli ktoś miałby ochotę samodzielnie wykonać przybory, z którymi można jeszcze ciekawiej  ćwiczyć oddech to odsyłam do strony „Pani od Mowy”:

http://paniodmowy.pl/rozne/cwiczenia-oddechowe-w-formie-zabawy/

Pozdrawiam serdecznie

29 października 2020

Drogie Dzieci,

W ćwiczeniach wymowy bardzo ważna jest sprawna buzia i język. Zachęcam Was do wykonywania w tym tygodniu gimnastyki buzi i języka. Każde ćwiczenie ma treść krótkiej rymowanki. Jeśli komuś z Was szczególnie spodoba się któraś nich, to może nauczyć się jej na pamięć i częściej wykonywać ćwiczenie z ulubioną rymowanką.

Do dzieła!

ĆWICZENIA  USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE

  • wykonajcie je przed lusterkiem, żeby kontrolować czy wszystko robicie dokładnie;
  • poproście rodzica, aby czytał Wam polecenia

1.Buzia na kłódkę, ćwicz razem z nami: wdech – nosem, a wydech – ustami

  1. Wargi mam dzielne – dzióbek z nich zrobię, a potem uśmiech pokażę tobie (5 razy)
  2. Króliczek zęby górne ma długie po to, by na dolną wargę zakładać je z ochotą (i skrobać po niej).
  3. Wampirka zrobię – łatwizna taka, pokazuję dolne zęby – górne zęby i mamy kudłaka! (pokaż 5 razy, każdym razem wytrzymaj 5 sekund)

5.Wargi me dzielne trzymają łyżeczkę dość spor chwileczkę! (dziecko wkłada między wargi koniec łyżeczki lub rurki do picia i ściskając wargi próbuje utrzymać ją kilkanaście sekund)

  1. Usta gotowe niech mówią „na zdrowie”: a, o, e, u, y ,i (dziecko powtarza samogłoski odpowiednio układając wargi)
  2. Teraz sylaby, sprawa jest prosta, kto jest gotowy – niechaj im sprosta: pa, po, pe, pu, py, pi, ma, mo, me, mu, my, mi, (dziecko powtarza te sylaby)
  3. Nie jakieś opony, piłki czy kule, lecz wielkie balony zrobione czule z policzków rzecz jasna – inwencja własna (dziecko wypełnia policzki powietrzem, które zatrzymuje na chwilę)
  4. W buzi mam super bohatera. Język waleczny potwory pożera „Potworem” rodzynek, walka z nim prosta – hop do sufitu – tam chwilę zostań! (dziecko układa na czubku języka rodzynka, przy szeroko otwartej buzi podnosi go „na parking”, czyli do miejsca tuż za górnymi zębami [wałek dziąsłowy] i tam przytrzymuje go czubkiem języka przez kilkanaście sekund. UWAGA: ruch języka ma być widoczny, a broda ma być nieruchoma i opuszczona.)
  5. Pięknie ćwiczą gimnastyczki, podziwiają je języczki. Zwinne chcą być tak jak one, chcą być pięknie wyszkolone. W górę, w dół, w lewo, w prawo, ćwiczą wszystkie szybko, żwawo. (dziecko, przy otwartej szeroko buzi,  unosi język na wałek dziąsłowy, za górnymi zębami, opuszcza go za dolne żeby, kieruje do lewego policzka a następnie do prawego i tak postępuje 5 razy)

Jeśli język zwinny masz, to ćwicz dalej, radę dasz!

(przy szeroko otwartej buzi dziecko przesuwa język „po suficie”- czyli po górnym podniebieniu- zaczynając od górnych przednich ząbków w stronę gardła – 5 razy).

Razem z językiem można też gimnastykować całe ciało – spróbujcie wykonać ćwiczenia zgodnie z przedstawionymi obrazkami.

22 października 2020

Drodzy Rodzice,

W związku z decyzją o przejściu na zdalny tryb prowadzenia przedszkolnych zajęć logopedycznych zwracam się z prośbą, aby systematycznie realizować z dziećmi w domu ćwiczenia logopedyczne, które będą proponowane na stronie przedszkola.  Na początek zachęcam do zapoznania się z poniższymi wskazówkami, które ułatwią codzienne odziaływania na rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.

WSPIERANIE ROZWOJU MOWY DZIECKA

CO RODZICE MOGĄ ZROBIĆ, żeby wspomóc rozwój mowy  swojego dziecka – oto kilka wskazówek:

Rodzicu,

  • Mów do dziecka dużo i spokojnie, nie spieszczaj wymowy, tłumacz to, co jest niezrozumiałe, pokazuj nowe rzeczy, wypowiadaj ich nazwy, rozszerzaj zasób pojęć dziecka.
  • Dużo czytaj dziecku, oglądajcie wspólnie obrazki, nazywaj przedmioty, poproś żeby dziecko powtarzało.
  • Pamiętaj, że zbyt długie picie z butelki lub ssanie smoczka to przyczyna wielu problemów z wymową. Dziecko w wieku przedszkolnym nie powinno już używać smoczka.
  • Ucz dziecko prostych, rymowanych wierszyków, śpiewajcie i tańczcie razem.
  • Zachęcaj dziecko do mówienia (nie zmuszaj!), nie wymagaj, żeby dziecko powtarzało głoski, których nie potrafi wymówić.
  • Dziecko powinno jeść skórki od chleba, marchew, orzechy, inne twarde pokarmy – gryzienie i żucie to doskonałe i regularne ćwiczenia narządów mowy.
  • Wykonujcie zabawy z plasteliną, ciastoliną, masą solną, ciastem na kluski lub makaron, malujcie farbami najlepiej palcami, zachęcaj dziecko do rysowania kredkami (miękkimi świecowymi ) ponieważ dla rozwoju mowy bardzo ważne jest podniesienie sprawności dłoni.
  • Wykonujcie zabawy paluszkowe połączone z masowaniem paluszków, prostowaniem ich i rozluźnianiem całej dłoni („Sroczka kaszkę ważyła”, „Mam pięć paluszków”, „Idzie kominiarz…”, „Idzie rak…” itp. – wiele przykładów takich wierszyków można znaleźć w Internecie)
  • W miarę możliwości bajki telewizyjne oglądaj razem z dzieckiem, opowiadaj o tym co się dzieje na ekranie i kontroluj czas spędzony przed telewizorem.

Przykłady codziennych czynności, które wzmacniają narządy mowy

  • Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.
  • Kiedy dziecko ziewa, poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając dłonią usta. Podczas ziewania ćwiczy tylna część języka.
  • Jeśli dziecko dostało lizaka lub loda na patyku zaproponujmy, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.
  • Przy porannym i wieczornym myciu zębów szczoteczką zaproponujmy dziecku, aby sprawdziło czystość ząbków w taki sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno. Po umyciu ząbków koniecznie zachęć dziecko do płukania buzi i gardła.
  • Zachęćmy dziecko do dmuchania na talerz z gorącą zupą, chuchania na chłodne dłonie, cmokania wargami, żucia pokarmów – głównie skórek z chleba – to też ćwiczenia, które doskonale wspomagają pracę aparatu mowy.

22 czerwca 2020

Drogie dzieci,

Rok szkolny dobiega końca i wkrótce rozpoczną się wakacje. Zachęcam Was, abyście nawet w czasie wakacji zaglądali na stronę naszego przedszkola i poświęcili troszkę czasu na zabawy logopedyczne. Jeśli jakieś ćwiczenia szczególnie Wam się spodobały, wykonujcie je tak często jak to tylko możliwe. Jestem pewna, że dzięki temu szybko nauczycie się poprawnej i pięknej wymowy.

ĆWICZENIA BUZI

Na dobry początek ćwiczenia warg i języka dla wszystkich:

Głoska SZ

Mimo, że mamy już lato wybrałam dla Was obrazek przedstawiający zimową scenerię. Myślę, że będzie odpowiedni na upalne dni. Powtarzajcie wyrażenia znajdujące się na igloo. Następnie nazwijcie kolorowe obrazki z ramki i powtórzcie zdania.

Głoska Ż/RZ

Nazwijcie obrazki znajdujące się w konturach lietry „Ż”, a następnie powtarzajcie wyrażenia i zdania umieszczone obok zabawnej żaby.

Głoska CZ

Głoska „cz” należy do tej samej grupy co głoski „sz, ż”. Wymawiając ją zęby powinny być zbliżone, a wargi sciągnięte w dzióbek, zaś język musi się unieść i dotknąć miejsca znajdujacego się tuż za górnymi przednimi zębami czyli wałka dziąsłowego – po dotknięciu go język szybko odsuwa się. Głoska „cz” przypomina odgłos pędzącego pociągu „cz cz cz…”.

Nazwij obrazki z ramki i wskaż te, w których słychać głoskę „cz”. W drugim ćwiczeniu nazwij wszystkie obrazki lub jeśli potrafisz przeczytaj ich nazwy i określ, gdzie w wyrazach występuje „cz” – na poczatku, w środku czy na końcu?

Głoska S

Powtarzaj wyrazy, wyrażenia i zdania z głoską „s”.

Głoska Z

Głoska L

Powtarzaj zdania z głoską „L” i wskaż obrazki, które do nich pasują. Następnie powtórz wyrazy znajdujące się pod zdaniami.

Głoska R

Ćwiczenia wstępne dla głoski „r” należy powtarzać szybko i z uniesionym językiem. Spróbujcie również naśladować razem z biedronką Bronką odgłosy trąbki.

Głoska K

Nazwij wszystkie obrazki z ramki  lub jeśli potrafisz przeczytaj ich nazwy i określ, gdzie w wyrazach występuje głoska „k” – na poczatku, w środku czy na końcu?

ĆWICZENIA DLA KRASNOLUDKÓW

Powtarzajcie wierszyk o misiu. Jeśli macie w domu swojego ukochanego misia powtarzajcie wierszyk razem z nim. Pokażcie też misiakom, jak pięknie potraficie wykonywać ćwiczenia buzi i języka.

Wszystkim dzieciom i rodzicom życzę udanych wakacji i dużo zdrowia.

Logopeda

Witajcie!

Zanim przystąpicie do zadań z głoskami, wykonajcie ćwiczenia języka zgodnie z opisem umieszczonym w tabelce.

Ćwiczenia języka

Głoska SZ

Niedługo wakacje, pora spakować walizkę. Agnieszka i Szymek zabierają sporo rzeczy na wakacyjny wyjazd. Najpierw nazwij każdy obrazek z tabelki z osobna, a następnie powtarzaj całe zdania z tymi wyrazami. Co Agnieszka i Szymon mogą jeszcze zapakować do walizki?

Głoska Ż/RZ

Nazwij obrazki poprawnie wymawiając głoskę „ż/rz”, spróbuj określić jej miejsce w wyrazie – na  początku czy w środku?

Głoski „S” i „Z”

Przy wymowie tych głosek język i wargi są tak samo ułożone (język za dolnymi zębami, wargi uśmiechnięte). Głoski te różnią się tylko dźwięcznością.  Gdy wymawiacie „z” powinniście poczuć w gardełku delikatne drżenie, co można sprawdzić przykładając do szyi swoją dłoń. Tych wibracji nie ma przy wymowie głoski „s”. Najpierw powtarzajcie  sylaby i wyrazy, a następnie imiona lalek – są naprawdę zabawne!

Głoska L

Nazywając obrazki z głoską „L” określ jej miejsce w wyrazie – na początku, w środku, na końcu. Gdy powtórzysz zdania i dowiesz się co kto lubi. A co Ty lubisz najbardziej?

Głoska R

Odgłosy raka i dinozaurów wypowiadaj bardzo szybko – tak szybko, aby Twój język porządnie się zmęczył!

Głoska K

Z każdym wyrazem z pierwszej tabelki ułóż dowolne zdanie. Powtórz dokładnie cały materiał z drugiej tabeli.

ĆWICZENIA DLA KRASNOLUDKÓW

Naśladujcie odgłosy zwierząt, spróbujcie też naśladować ich ruchy. Zapamiętajcie nazwy wszystkich mieszkańców wiejskiego podwórka.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie

Logopeda

3 czerwca

Drogie dzieci!

Mam nadzieję, że systematycznie zaglądacie do na naszą stronę i wykonujecie w domu zaprezentowane ćwiczenia. Tym razem przygotowałam dla Was wierszyki logopedyczne. Powtarzając je będziecie mogli utrwalać poprawną wymowę ćwiczonych przez Was głosek. Poproście rodziców, aby przeczytali Wam wierszyki. Możecie powtarzać  całe teksty lub tylko wyrazy, w których słychać „Waszą” głoskę. Powodzenia!

ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA

„ Żaba”

Pewna żaba, chociaż mała
Raz na spacer się wybrała.
Ja z języka żabkę zrobię
Niechaj w buzi skacze sobie.
W prawo, w lewo, w górę w dół,
Wreszcie złoży się na pół.
Po kamykach przeskakuje, górne ząbki porachuje.
Gdy spragniona żabka była,
Chłodnej wody się napiła.
Pocmokała, pomlaskała,
Pyszczek żabi oblizała.
Teraz sobie smacznie śpi,
Chrapiąc mocno, tak jak ty.

GŁOSKA „SZ”
“Szpak”

Szedł po drodze szpak
do szkoły się uczyć,
i tak sobie
śpiewał:
szpu- szpu,
szpa- szpa,
szpo- szpo,
szpe- szpe,
szpi-
szpi…
Taki śmieszny szpak,
co uczyć się chciał.

“Myszka”

Myszkowała szara myszka w szafie:
“Chyba mnie tu bury kot nie złapie?”
Wyszperała szal i szepcze już po chwili:
“W szal zawinę się sześć razy. To kota zmyli”.

GŁOSKA „Ż/RZ”

„Jerzy”

Pod pierzyną Jerzy leży.
Że jest chory nikt nie wierzy.
Żali się na bóle głowy,
że żołądek też niezdrowy.
Jeszcze rano był jak rzepka
( co jest od zdrowia krzepka).
Potem Jurka brudna rączka
niosła w buzię gruszkę, pączka.
Mama chłopca już żałuje,
lecz pan doktor igłą kłuje.
– Mój Jerzyku nigdy więcej
nie jedz, gdy masz brudne ręce.

“Żuk do żuka”

Rzecze żuk do żuka:
“Czego pan tu szuka? – może pożywienia:
rzepy, żołędzi, rzodkiewek,
a może jarzębiny czerwonej?”
“Nie, ja szukam narzeczonej”.

GŁOSKA „S”

„Skarby”

U Sabiny na stoliku
różnych skarbów jest bez liku:
spinka, kostka, dwa naparstki,
smacznych pestek ze dwie garstki,
smok wawelski papierowy,
serce, słonik plastikowy,
serpentyna i sakiewka
i niebieska chorągiewka.

“Słówka”

Zapytała mądra sówka
– Jak piszemy trudne słówka:
stół, klasówka, suwak, pustka,
sum, truskawka, sokół, chustka?
i pytała ciągle sówka:
Jak piszemy trudne słówka:
Sówka, pusty, mus i usta
i spódnica, i kapusta.

GŁOSKA „L”

“Lalki i koleżanki”

Ala, Ola, Ula, Ela mają lalki.
Lalka Ali to Lola.
Lalka Oli to Kola.
Lalka Uli to Milka.
Lalka Eli to Lilka.
Pojechały raz na molo
popijając lody colą.
Tam też plotły różne plotki:
Ala, Ola, Ula, Ela.
Lato było to upalne ,no więc wielką kąpiel w wannie była teraz w
dalszych planach:
Ali, Loli, Oli, Koli, Ulki, Milki, Eli, Lilki

“Bolek i Lolek”

Kto lubi lody?
– Bolek i Lolek!
Kto chce do wody?
– Bolek i Lolek!
Kto strzela gole?
– Bolek i Lolek!
Kto pilny jest w
szkole?
– Bolek i Lolek!
Lubię oglądać Bolka i Lolka
chociaż ze śmiechu łapie mnie kolka.

GŁOSKA „R”

“Rozgadana papuga”

Siedzi papuga na murku na niewielkim podwórku .
Gapi się na świat i mówi
tak:
trawa, tratwa, trąbka, brat, broda, brudny, brama, tran .
Potem jedno oko mruży i znów mówi do kałuży:
droga, drugi, drab, drużyna, prośba,
prędkość, pręt, drabina .
Kręci głową macha skrzydłem i powtarza mi różne
słowa z głoską [r] .

“Tr”

Ma je lustro, futro, trawa,
tron, trolejbus i potrawa.
Na trybunie razem stoją,
trochę się wiatraka boją.
Oblizują miodu plastry,
dwie literki, prawie siostry.
Sok z truskawek popijają
i na trawce w berka grają.

GŁOSKA „K”  

Kran”

Myła ręce jakaś gapa,
kap, kap, kap.
Poszła,
a kran dalej kapał,
kap, kap, kap.
Wczoraj kapał i dziś kapie:
kap, kap, kap.
I źle myśli o tej gapie,
kap, kap, kap!
To przez gapę kran ma katar,
kap, kap, kap.
Taki katar to jest strata!
Kap, kap, kap.
Bo te krople- to są grosze,
kap, kap, kap.
Grosz za groszem z wodą poszedł,
kap, kap, kap.
Co tu robić? Gapa nie wie,
kap, kap, kap.
A więc my powiemy gapie:
“Dokręć kran!”
O, już nie kapie!

WIERSZYK DLA „KRASNOLUDKÓW”

„ W zagrodzie Małgosi”

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,

Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,

Kura gdacze; KOD, KO, DA

Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.

Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: BE, BE, BE,

Koza muczy: ME, ME, ME,

Indor gulaga: GUL, GUL, GUL

Krowa ryczy: MU, MU, MU,

Konik parska: PRR, PRR, PRR (wibrowanie wargami)

A pies warczy: WRR, WRR, WRR.

I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

25 maja 2020
Witajcie!
Przedstawiam Wam kolejną „porcję” zadań logopedycznych. Proszę, aby ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia warg wykonał każdy z Was, natomiast wybór kolejnych zadań dostosujcie do głoski, którą ćwiczyliśmy w przedszkolu. Poproście rodziców o pomoc w czytaniu poleceń i tekstów oraz sprawdzanie czy poprawnie wykonujecie ćwiczenia.

Głoska SZ

Powtórzcie sylaby umieszczone na kwiatkach i listkach i wskażcie pary (kwiat i liść), a następnie powtórzcie zadania z obrazkami.

Głoska Ż/RZ

Powtórzcie wszystkie wyrazy zapisane na żabie. Spróbujcie wyjasnić ich znaczenie. Pomoc mamy lub taty na pewno się przyda!

Głoska S

Powtórzcie lub odczytajcie sylaby z głoską „S”, a następnie powiedzcie co przedstawiają kolorowe obrazki poniżej.

Głoska L

Powtarzajcie sylaby z okienek po lewej stronie i wskażcie takie same sylaby w wyrazach pod obrazkami. Następnie przyjrzyjcie się dokładnie obrazkom umieszczonym w konturach drukowanej litery L i nazwijcie je. Pamiętajcie – przy wymowie L unosimy język!

Głoska R

Najpierw powtórzcie wierszyk o jesieni (dwa lub trzy razy). Postarajcie się tak wymawiać sylaby z głoską DŻ, aby poczuć na czubku języka delikatne drżenie.

W wierszyku o trąbce naśladujcie odgłosy tego instrumentu ( jeśli Wasze R nie chce jeszcze wibrować, powtarzajcie szybko z uniesionym językiem: ta-ta-ta, tu-tu-tu, ty-ty-ty, te-te-te, to-to-to).

Głoska K

Najpierw policzcie koty, następnie powtarzajcie zdania pięknie nazywając kolorowe obrazki.

Ćwiczenia dla Kranoludków

Posłuchajcie wierszyka i spóbujcie wołać tak, jak mała Ania: u-o-a-e-i-y-A…ua!!!

Życzę wszystkim owocnej pracy i udanej zabawy!

Logopeda

11 maj 

Drodzy Rodzice,

Ogromnie proszę o motywowanie dzieci do wykonywania w domu ćwiczeń logopedycznych, które dla nich przygotowuję. Można powtarzać również wszystkie wcześniejsze ćwiczenia – zarówno te ze strony przedszkola, jak i te z zeszytów. Warto poświęcić czas na logopedię w domu, aby dzieci nie odzwyczaiły się tego rodzaju aktywności oraz by nie zapomniały wypracowanych dotąd umiejętności.

Kochane dzieci!

Mam nadzieję, że nie zapominacie o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych i powtarzacie materiał, który przygotowuję dla Was na stronie przedszkola. Zapoznajcie się z kolejnymi zadaniami, poproście rodziców o pomoc w czytaniu poleceń, a także by czuwali nad poprawnością wykonywanych przez Was ćwiczeń.

Zaczynamy!

Zanim przystąpicie do powtarzania wyrazów rozruszajcie język i wargi. Przygotujcie kostkę do gry i wykonajcie tyle rzutów, aby wykonać każde ćwiczenie z tabelki. Byłoby wspaniale, gdybyście każdy przykład wykonali przynajmniej 5 razy.

Głoska SZ

Do ćwiczenia z głoską „sz” przyda się nie tylko umiejętność poprawnego jej wymawiania, ale pomocny będzie także „sokoli wzrok”. Rodzic przeczyta Wam kolejne wyrazy, a Wy powtórzycie je i odszukacie odpowiednie brazki. Następnie to Wy będziecie zadawać pytania rodzicom: „Gdzie jest….?, a rodzic wskaże właściwy przedmiot. Powodzenia!

Głoska ż/rz

Najpierw powórzcie sylaby, a następnie nazwy kolorowych obrazków

Głoska S

Nazwijcie obrazki, wszystkie wyrazy zaczynają się na głoskę „S”. Następnie odpowiedzcie a pytanie: Co lubi chłopiec o imieniu Stefan? Powinniście wypowiedzieć 6 pełnych zdań.

Głoska l

Najpierw nazwijcie obrazki i rozwiążcie zagadki. Następnie odpowiedzcie na pytanie: Co lubi dziewczynka o imieniu Tola? Powinniście wypowiedzieć 6 pełnych zdań. Pamiętajcie o prawidłowej wymowie głoski „l”.

Głoska r

Czarodziejskie zaklęcia powtórzcie kilka razy z szeroko otwartą buzią i uniesionym językiem, a następnie wskażcie obrazki,  których nazwy  mają  głoskę „r”.

Głoska k

Powtórzcie  sylaby i wyrazy zapisane na ulach. Nastepnie nazwijcie kolorowe obrazki pamiętając o prawidłowej wymowie głoski „k”.

Ćwiczenia dla Krasnoludków

Świat jest pełen różnych odgłosów. Wszyscy wiedzą,  że dzieci bardzo lubią je naśladować. Przyjrzyjcie się kolorowym ilustracjom i  spróbujcie swoim głosem naśladować dźwięki, które pasują do przedstawionych obrazków. A może sami wymyślicie inne dźwięki, które także mogłyby odpowiadać tym obrazkom?

Wszystkim życzę miłej pracy i oczywiście dużo zdrowia!

Logopeda

Witajcie!

Mam nadzieję, że z poprzednich materiałów  każdy z Was wybrał odpowiednie dla siebie ćwiczenia. Tak samo zróbcie i tym razem. Z poniższego zestawu zadań wykonajcie te, które dotyczą „Waszej głoski” i postarajcie się poprawnie je wykonać. Jeśli nie będziecie pewni, jak pracują język i wargi podczas wymawiania ćwiczonych przez Was głosek, popatrzcie na zdjęcie chłopca znajdujące się przy nazwie głoski. Tam znajdziecie wskazówki. Do logopedycznej zabawy zapraszam też „Krasnoludki”. Do dzieła!

Na początek dla każdego gimnastyka buzi i języka!

Kieruj się strzałkami, każde ćwiczenie wykonaj 6 razy

A teraz pora na głoski:

Głoska SZ

Powtarzając wierszyk „Myszka i kotek” ćwiczycie wymowę głoski „sz” zarówno na początku  jak i w środku wyrazów

Głoska Ż/RZ

Nazwij obrazki, powiedz gdzie słyszysz głoskę „ż” – na początku czy w środku wyrazu?

Głoska S

Nazwij obrazki, powiedz gdzie słyszysz głoskę „s” – na początku, w środku czy na końcu wyrazu?

Nazywając poniższe obrazki i odczytując wyrazy (oczywiście przy pomocy mamy lub taty) powstaną zdania. Powtarzaj je, wyraźnie wymawiaj głoskę „S”

Głoska L

Nazwij obrazki, powiedz gdzie słyszysz głoskę „L” – na początku, w środku czy na końcu wyrazu?

Głoska R

Powtarzaj poniższy układ głosek i sylab, pamiętaj, aby boki języka były szeroko uniesione do bocznych, górnych zębów, a czubek języka do miejsca tuż za górnymi przednimi ząbkami.

Głoska K

Powtarzaj sylaby z głoską „k”. Każdy kotek ma swoją miskę, potrafisz wskazać odpowiednie pary?

Nazwij obrazki

Ćwiczenia dla Krasnoludków

Czy potraficie nazwać zwierzątka na obrazkach? Spróbujcie je naśladować, a także chuchać na rączki i wołać jak Mikołaj. Udanej zabawy!

Życzę wszystkim dużo zdrowia, dobrego nastroju  i owocnej pracy z ćwiczeniami logopedycznymi

Logopeda

WITAJCIE DROGIE DZIECI !

Mam nadzieję, że wszyscy macie się dobrze i  z ochotą, wykonacie kolejne ćwiczenia logopedyczne, które dla Was przygotowałam.

Na początek gimnastyka języka i warg. Każde ćwiczenie powtórzcie kilka razy:

Ćwiczymy język:

  • mlaskamy,
  • układamy język w rurkę (nie wszystkie języki to potrafią, więc nie przejmujcie się gdy się nie uda)
  • kląskamy,
  • wypychamy językiem policzki,
  • układamy język w „koci grzbiet” (czubek języka opieramy o dolne przednie ząbki, a środek języka unosimy – buzia musi być otwarta)
  • wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
  • przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
  • dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
  • formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
  • przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
  • przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Ćwiczymy wargi:

  • cmokamy,
  • parskamy,
  • na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta – jak w uśmiechu,
  • wydymamy policzki – jak balonik
  • na zmianę zaciskamy i rozluźniamy wargi,
  • układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
  • naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Jeśli wykonaliście już wszystkie ćwiczenia języka i warg, to jesteście gotowi by rozpocząć kolejne zadania. Razem z mamą lub tatą zajrzyjcie do Waszych zeszytów z logopedii i sprawdźcie, jaką głoskę ćwiczyliście ostatnio na zajęciach w przedszkolu, a wtedy z poniższych ćwiczeń wykonajcie tylko te, które właśnie jej dotyczą.  Niektóre  przykłady już znacie więc na pewno nie sprawią Wam trudności. Powodzenia!

Głoska SZ

  • „SZUMIĄCA KOSTKA” SZ SZ SZ sz sz sz……

Powtórz kolejne sylaby  z ramki tyle razy, ile oczek wyrzucisz kostką do gry. Zacznij od sylaby SZA

SZASZOSZUSZESZY
ASZOSZUSZESZYSZ
  • POWTÓRZ WYRAZY

szalik, szatnia, szabla, szachy, szeroki, szelki, szufelka, , szewc, szopa, szorty, szum, szofer, szuwary, szkoła, szyba, szyja, , szydełko, szept

Głoska Ż/RZ

  • „BRZĘCZACA KOSTKA” ŻŻŻżżż………

Powtórz kolejne sylaby  z ramki tyle razy, ile oczek wyrzucisz kostką do gry. Zacznij od sylaby ŻA

ŻAŻOŻUŻEŻY
AŻAOŻOUŻUEŻEYŻY

żaba, żagiel, żaglówka, żarówka, żołędzie, rzodkiewka, rzeka, żółty, żółw, żuk, żyto, żyletka, żyrafa, żyrandol, żal, rzadki, żakiet, żona, żołądek, rzut, żółtko, rzepa, żyła, żądło, rzęsa

Głoska S

Tak wygląda buzia przy wymowie głosek „s , „z , „c , „dz : szeroki uśmiech, zęby przybliżone, język za dolnymi zębami.
  • „SYCZĄCA KOSTKA” SSSsss…..

Powtórz kolejne sylaby  z ramki tyle razy, ile oczek wyrzucisz kostką do gry. Zacznij od sylaby SE

SESYSASOSU
ESYSASOSUS
  • POWTÓRZ WYRAZY

sala , sad , sak , sama, sanie , satelita , sąd , sejm , sekunda , sentyment, sęp , sobota , sójka , sokół , sonda , sól , sufit , suknia , suma , suwak , sylaba , syfon, synowa , sympatia , sypialnia

Głoska L

Tak wygląda buzia przy wymowie głoski „l : wargi rozwarte a język unosi się do wałeczków dziąsłowych.
  • „LALALOWA KOSTKA”

Powtórz kolejne sylaby  z ramki tyle razy, ile oczek wyrzucisz kostką do gry. Zacznij od sylaby LA

LALOLULELY
ALOLULELYL
  • POWTÓRZ WYRAZY

las, lak, laska, lama, lampa, lanie, lawa, los, lot, lody, lodówka, lokomotywa, luty, lufa, lupa, ludzie, Leon, lek, leń, lejek, lekcja, lekarz, lemoniada;

Głoska R

PRZED WYKONANIEM ĆWICZEŃ 2 i 3 KONIECZNIE UMYJ RĘCE !!!!

Oto ćwiczenia dla tych, którzy przygotowują się do poprawnej wymowy głoski R. Zachęcam też do powtórzenia wszystkich ćwiczeń z zeszytu.

Głoska K

  • „KAKAOWA KOSTKA”

Powtórz kolejne sylaby  z ramki tyle razy, ile oczek wyrzucisz kostką do gry. Zacznij od sylaby KA

KAKOKUKEKY
AKOKUKEKYK
  • POWTÓRZ WYRAZY

Jeśli mielibyście możliwość wydrukowania powyższych obrazków dwa razy i każdy wycięlibyście, uzyskalibyście karty do gry w „Piotrusia”, lub w memory – oczywiście bez karty nr 13. Życzę udanej zabawy!

POZDRAWIAM WSZYSTKICH SERDECZNIE –  Logopeda

Kochane Dzieci,

serdecznie pozdrawiam Was z mojego domu 🙂 Teraz nasze domy są miejscem, w którym wszyscy spędzamy najwięcej czasu nie tylko wypoczywając, ale wypełniając różne ważne zadania. Do takich zadań na pewno należą ćwiczenia logopedyczne. Zachęcam Was do wykonywania ich najlepiej jak potraficie. Poproście rodziców, o pomoc w czytaniu poleceń.

Na początek – gimnastyka buzi i języka. A przy okazji odwiedźcie wirtualne ZOO. Miłej Zabawy!

  • Wizyta w ZOO

Kochane dzieci zapraszamy do ZOO

W pierwszej zagrodzie

Kogo my tu mamy

O ! dwa grube hipopotamy

(nabieramy powietrza i wypychamy policzki)

Tuż obok w wielkim basenie

Krokodyl znudzony

 czeka na jedzenie

(ziewamy i mlaskamy)

Trochę dalej na zielonej polanie

Dwa koniki trenują bieganie

(kląskamy językiem układając usta na przemiennie raz wąsko raz szeroko  )

Na przeciwko patrzcie

Co się dzieje

Małpka skacze i głośno się śmieje

( uha uha ha , ha, ha na przemian cicho i głośno)

Zapraszamy również do terrarium

Są tu ryby i pająki w akwarium

(robimy wargami rybki zamykając je i otwierając)

Uwaga !! Po lewej  stronie długi wąż 

(syczymy – sssssssssssssssssssssss  …………)

Wąż wije i wije się wciąż

(językiem przesuwamy po podniebieniu, wewnętrznej stronie policzków i zębach )

Teraz drogie dzieci, żegnamy się – Do widzenia

Bo w ZOO zbliża się pora karmienia

(robimy kółka dolną szczęką)

  • Ponieważ mamy teraz Wielkanocny czas proponuję, abyście samogłoski powtarzali z jajkowymi buźkami. Przyjrzyjcie się ich minkom i spróbujcie zrobić takie same! Z nazwami kolorów chyba nikt już nie problemów, prawda??
  • W zakładce „Ciekawe filmiki” zobaczycie zabawy oddechowe z dmuchajką domowej roboty. Zachęcam wszystkie dzieci do wykonania takiej logopedycznej zabawki. Piłeczki można zastąpić kulkami z waty. A może już to zrobiliście?! Ćwiczenia oddechowe można wykonywać codziennie więc życzę udanej zabawy i wytrwałości!!!

Logopeda

WITAJCIE PRZEDSZKOLAKI !

Mam nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i dbacie o siebie każdego dnia. Przedstawiam kolejne ćwiczenia logopedyczne do wykonywania w domu. Wiem, że nie sprawią  Wam trudności, a wystarczy poświęcić im tylko kilka chwil w ciągu dnia.

Język w górę!” –ćwiczenie ruchu uniesienia języka jest dobre dla każdego. W ten sposób ćwiczyliśmy język na każdych zajęciach, a teraz pomocna będzie poniższa ilustracja:

Potraficie już prawidłowo unosić język do góry, dlatego spróbujcie teraz pięknie powtarzać sylaby z wiersza pt. „Jaś Mądrala” wysoko unosząc język. Poproście kogoś z domowników o przeczytanie Wam wierszyka. Powodzenia!

W związku z zawieszeniem zajęć w przedszkolu zachęcam rodziców, których dzieci objęte są opieką logopedyczną aby motywowali swoje  pociechy do powtarzania w domu dotychczasowych ćwiczeń wklejonych do zeszytu.

A wszystkim chętnym przedszkolakom proponuję  w formie zabaw różne typy ćwiczeń, dzięki którym wymowa stanie się bardziej staranna i jeszcze piękniejsza.

Życzę udanej zabawy!

Logopeda